دلپزی
دلپزی » غذاهای ایرانی » طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار مجلسی

طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار مجلسی

پرش به مواد لازم
4.41 امتیاز از 27 کاربر

طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار مجلسی و رستورانی کاملا جا افتاده به روش ساده سنتی و اصیل ایرانی

عدسی غذای سنتی ایرانی مناسب برای صبحانه و شام است. با آموزش طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار همراه دلپزی باشید. این عدسی مجلسی و جا افتاده است و برای پذیرایی نیز مناسب است.
در قدیم رستوران و قهوه خانه ها خصوصا در بازار ، عدسی داشتند که بسیار جا افتاده و غلیظ بود. اگر به دنبال همان طرز تهیه عدسی رستورانی یا بازاری ساده و اصیل ایرانی هستید، به شما خواهیم گفت که چطور آن را به صورت خانگی بپزید. (به آن عدسی مغازه ای یا مثل بیرون هم می‌گویند!)

طرز تهیه عدسی خوشمزه لعابدار جا افتاده مجلسی و رستورانی به روش ساده سنتی و اصیل ایرانی
عدسی خوشمزه و لعابدار

اگر چه امروزه عدسی را کمتر می‌توان به صورت رستورانی پیدا کرد ولی هنوز در بسیاری از هتل ها عدسی را برای صبحانه سرو می‌کنند. ضمنا طرز تهیه عدسی هتلی نیز به همین روشی است که در ادامه بیان می‌کنیم.

طرز تهیه عدسی با سیب زمینی و بدون سیب زمینی مشابه است (اختیاری)

طرز تهیه عدسی مجلسی و لعابدار

ویژگی اصلی عدسی مجلسی، جا افتاده و لعاب دار بودن آن است.

در طرز تهیه عدسی مجلسی و جا افتاده اولین نکته که روی لعاب دار شدن آن تا اندازه‌ای تاثیر دارد، میزان تفت پیاز است. پیاز باید کاملا طلایی شود؛ ولی این کافی نیست.

معمولا غلیظ شدن غذا با پخت طولانی ایجاد می‌شود ولی در مورد عدسی امکان پذیر نیست. عدس در پخت طولانی دوام نیاورده و له می‌شود. بنابراین یا باید کمی عدس را از غذا خارج کرده بکوبیم و به غذا برگردانیم تا با ادامه پخت، جا بیوفتد یا اینکه عدسی را با سیب زمینی بپزیم که در ادامه توضیح خواهیم داد.

البته این در مورد لعابدار شدن عدسی ساده و سنتی است. با افزودن مواد غذایی دیگر نیز می‌توان آن را به غلظت رساند که طعم اصلی غذا را تغییر می‌دهد.

طرز تهیه عدسی بدون رب

روش سنتی پخت عدسی بدون رب می‌باشد به همین دلیل رنگ آن قهوه ای است. البته در دستور پخت شهرهای مختلف از رب نیز استفاده می‌شود. این بستگی به عادت غذایی شما دارد.

پیشنهاد می‌کنیم یکبار عدسی بدون رب را با همین دستور پخت امتحان کنید

ادویه عدسی خوشمزه

پیش از بیان ادویه عدسی باید به این نکته اشاره کنیم که استفاده از ادویه های متعدد و زیاد، همیشه باعث خوشمزه تر شدن غذا نمی‌شود. هدف، رسیدن به طعم اصلی یا طعم دلخواه است.

در آماده سازی طرز تهیه عدسی خوشمزه سعی کردیم به طعم اصلی و سنتی آن برسیم. فلفل سیاه، زردچوبه و پودر کاری توانستند همان مزه سنتی و قدیمی را ایجاد کنند.

طرز تهیه عدسی خوشمزه

طرز تهیه عدسی

طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار بسیار ساده است ولی باید راز و فوت و فن آن را بدانید تا بدون له شدن عدس، عدسی جا افتاده و مجلسی تهیه کنید.
سوال یا نظر در مورد این طرز تهیه روی ستاره‌ها بزن و امتیاز بده
4.41 امتیاز از 27 کاربر
پخت: 1 ساعت 30 دقیقه
تعیین تعداد: 2 نفر
کالری
کالری: 407kcal | کربوهیدرات: 66.4g | پروتئین: 25.8g | چربی: 4.5g

مواد لازم

  • 1 پیمانه یا 192 گرم عدس خام
  • 1 عدد پیاز متوسط
  • روغن برای تفت پیاز به مقدار لازم
  • ½ قاشق چایخوری نمک (در صورت کم‌نمک بودن، در انتهای پخت آن را اندازه می‌کنیم)
  • ½ قاشق چایخوری زردچوبه
  • ½ قاشق چایخوری فلفل سیاه (توجه: این مقدار فلفل، کمی طعم تندی به عدسی می‌دهد)
  • ½ قاشق چایخوری پودر کاری
  • 4 پیمانه آب
  • 100 گرم یا 1 عدد سیب زمینی متوسط (اختیاری)

طرز تهیه

  • پیاز را نگینی ریز خرد کرده یا رنده می‌کنیم.
    روغن را داغ و پیاز را تفت می‌دهید تا طلایی شود.
    همزمان عدس را می‌‌جوشانیم تا روی آب کف تشکیل شود. سپس آبکش کرده، زیر آبِ گرم شسته و کنار می‌گذاریم. همچنین در صورت استفاده از سیب زمینی، آن را پوست گرفته و حلقه می‌کنیم.
    میزان تفت دادن پیاز در طرز تهیه عدسی مجلسی جا افتاده
  • نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و پودر کاری را به پیاز سرخ شده افزوده و یک دقیقه تفت می‌دهیم.
    سپس عدس آبکش شده و سیب زمینی حلقه شده (اختیاری) را اضافه می‌کنیم.
    مقدار آب گفته شده را نیز افزوده، حرارت را زیاد کرده و درِ ظرف را قرار می‌دهیم. وقتی شروع به جوشیدن کرد، حرارت را به اندازه‌ای کم می‌کنیم که از جوش نیوفتد.
    مدت زمان پخت در این مرحله بستگی به جنس عدس دارد.
    طرز تهیه عدسی بدون رب
  • پس از پخت عدس و سیب زمینی، سیب زمینی ها را با مقدار کمی عدس خارج می‌کنیم و بعد از کوبیدن به غذا برمیگردانیم. (اگر سیب زمینی استفاده نکردید، مقدار بیشتری از عدس را بکوبید)
    طرز تهیه عدسی با سیب زمینی
  • با کمی جوشیدن، مواد کوبیده شده کاملا مخلوط می‌شوند. اگر احساس کردید عدسی غلیظ است کمی آب جوش اضافه کنید تا به غلظت دلخواه شما برسد.
    در همین مرحله، نمک غذا را نیز چشیده و اندازه کرده، درِ ظرف را می‌بندیم.
    تقریبا بعد از ده دقیقه پخت، عدسی جا افتاده و لعابدار آماده است ولی می‌توانید درِ ظرف را بردارید و تا رسیدن به غلظت دلخواه، به پختن ادامه دهید.
    عدسی ساده و اصیل ایرانی را معمولا با آبلیمو و گلپر و همچنین نان سنگک سرو می‌کنند.
    طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار مجلسی و رستورانی

نکات و فوت و فن عدسی خوشمزه

  • از بین بردن طعم و بوی بد عدس در عدسی – مثل هر غذای دارای حبوبات، جوشاندن عدس و گرفتن کف آن (مراجعه به طرز تهیه) راز خوشمزه شدن عدسی است.
  • ادویه – اصلی ترین راز در طرز تهیه عدسی خوشمزه ادویه آن است. پودر کاری بهترین ادویه برای عدسی است که همان طعم سنتی و قدیمی را به آن می‌دهد.
    توجه: در صورتی غذای شما خوشمزه خواهد شده که از پیمانه و قاشق‌های استاندارد آشپزی استفاده کنید. (معمولا 9 عددی هستند و قیمت چندانی ندارند)
  • میزان تفت پیاز در عدسی – در هر غذایی که باید لعابدار و غلیظ شود، پیاز را طلایی کنید. سبک و شیشه‌ای شدن پیاز برای تهیه عدسی کافی نیست.
  • مقدار آب عدسی – مقدار آبی که برای پختن عدسی اضافه می‌کنید بسیار مهم است. عدس ظریف است و پیش از تبخیر آب اضافی، له می ‌شود. آب زیاد، یکی از دلایل وا رفتن و له شدن عدسی است (مقدار آب در مواد لازم گفته شده است)
  • له شدن و از پوست جدا شدن عدس در عدسی – همیشه و خصوصا در طرز تهیه عدسی مجلسی مهم است که عدس سالم باقی بماند (البته به جز آنهایی که خودمان می‌کوبیم). اگر مقدار دقیق آب را رعایت کرده و عدسی را بیش از اندازه نپخته‌اید، جنس عدس شما خوب نیست.
    معمولا عدس های خارجی زودتر وا رفته و پوست آنها جدا می‌شود. ضمنا عدس ریز برای عدسی بهتر است.
  • سیب زمینی – سیب زمینی را مشابه تصویری که قبلا دیدید، برش زده و به غذا اضافه کنید تا زمان پخت آن به زمان پخت عدس نزدیک شود.
    اگر نمیخواهید سیب زمینی را بکوبید، آن را نگینی متوسط خرد کنید تا لعاب بیشتری بدهد.

طرز تهیه عدسی را بر اساس تجربه عدسی رستورانی و بازاری قدیمی آماده کردیم. از نظر رنگ و ظاهر هم دقیقا مشابه و جا افتاده و لعابدار است. عدسی مناسب برای شام و صبحانه است البته میتوان آن در مهمانی ها نیز سرو کرد و کاملا مجلسی است.

8 دیدگاه

امتیاز شما به این طرز تهیه




  • 5 stars
    من که عدسی بیرون نخوردم ولی بابام میگفت شبیه اونا شده و خیلی دوست داشت. این دیگه دستور پخت عدسی توی خونه ما شد. ممنونم ازتون

    • سلام آلیس جان
      ممنون که از نظر خانوادت برای ما نوشتی. فکر کنم از خوراک لوبیا دلپزی هم خوششون بیاد، حتما براشون بپز

  • 5 stars
    این عدسی رو من پختم واقعا خوشمزه است. مجلسی داشتم که صبحانه باید میدادم و چون قبلا با این طرز تهیه پخته بودم با خیال راحت پختمش و کاملا لعاب دار شده بود. جنس عدس من خوبه و اصلا وا نرفت. ممنونم

    • سلام شیما جان
      خوشحالمون کردی با نوشتن نظرت. هدف ما هم همینه که با خیال راحت آشپزی کنید و هیچوقت نگرانش نباشید. طرز تهیه خوراک لوبیا رو هم امتحان کنید، کاملا مجلسی و غلیظ میشه و واقعا خوشمزه است. مطمئنیم خوشتون میاد.

    • سلام اعظم عزیز
      ممنونیم که همراه ما هستی و خوشحالیم که اینقدر از طرز تهیه عدسی راضی بودی.

امیدواریم با دستور پخت های متفاوت دلپزی، رضایت بیشتری از آشپزی و غذاهایی که می‌پزید داشته باشید. در دیدگاه‌ها و پیج اینستاگرام ما را مطلع کنید.